Freitag, 16. Oktober 2020

The Visualization of Knowledge in Medieval and Early Modern Europe ---- Die Visualisierung des Wissens in Europa des Mittelalters und der frühen Neuzeit

 









Diese Sammlung von Essays führender Wissenschaftler spiegelt ein neues Interesse daran wider, wie grafische Geräte in einer prägenden Periode der europäischen Geschichte zur Produktion von Wissen beigetragen haben.

Wir alle sind täglich grafischen Kommunikationsmitteln ausgesetzt. Unser Leben scheint überflutet mit Listen, Tabellen, Diagrammen, Modellen, Karten und Notationsformen. Obwohl wir solche Geräte heute für selbstverständlich halten, hat sich ihre Rolle bei der Kodifizierung und Weitergabe von Wissen in historischen Kontexten entwickelt, in denen sie bestimmte Aufgaben erfüllten. Die mittelalterliche und die frühe Neuzeit stehen als prägende Epoche, in der visuelle Strukturen, sowohl geistige als auch materielle, zunehmend geformtes und systematisiertes Wissen formen. Doch diese Perioden wurden ins Abseits gedrängt, da Theoretiker, die sich für das epistemische Potenzial visueller Strategien interessieren, die modernen Naturwissenschaften privilegiert haben.

Dieser Band erweitert den Forschungsbereich, indem er sich auf die Beziehung zwischen den Künsten des Gedächtnisses und den Modi der grafischen Vermittlung bis ins sechzehnte Jahrhundert konzentriert. Die Kapitel umfassen die christliche (griechische wie lateinische) Produktion, jüdische (hebräische) Traditionen und den Transfer des arabischen Lernens. Die hier anthologisierten Verlinkungstexte betrachten die generative Kraft von Schemata, kartografische Darstellung und sogar das Layout von Text: mehr als nur das Kompilieren von Informationen, visuelle Arrangements formalisieren abstrakte Konzepte, liefern Raster, durch die Daten verarbeitet, analytische Operationen in Gang gesetzt werden, die neue Ideen hervorbringen, und interpretative Rahmenarbeiten zum Verständnis der Welt zu schaffen.

Verfügbar beim Verlag Brepols. Details, s.u.

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Übernommen aus: 


The Visualization of Knowledge in Medieval and Early Modern Europe

M. KupferA. S. CohenJ.H. Chajes (eds.)

Turnhout (Belgium): Brepols 2020, 520 pp., 248 colour illustr., 

ISBN: 978-2-503-58303-7

This collection of essays by leading scholars reflects new interest in how graphic devices contributed to the production of knowledge during a formative period of European history.

All of us are exposed to graphic means of communication on a daily basis. Our life seems flooded with lists, tables, charts, diagrams, models, maps, and forms of notation. Although we now take such devices for granted, their role in the codification and transmission of knowledge evolved within historical contexts where they performed particular tasks.
The medieval and early modern periods stand as a formative era during which visual structures, both mental and material, increasingly shaped and systematized knowledge.
Yet these periods have been sidelined as theorists interested in the epistemic potential of visual strategies have privileged the modern natural sciences.
This volume expands the field of research by focusing on the relationship between the arts of memory and modes of graphic mediation through the sixteenth century. Chapters encompass Christian (Greek as well as Latin) production, Jewish (Hebrew) traditions, and the transfer of Arabic learning.
The linked essays anthologized here consider the generative power of schemata, cartographic representation, and even the layout of text: more than merely compiling information, visual arrangements formalize abstract concepts, provide grids through which to process data, set in motion analytic operations that give rise to new ideas, and create interpretive frameworks for understanding the world.

 

Table of Contents

Marcia Kupfer, Introduction

I. Visualization between Mind and Hand

Mary Carruthers, Geometries for Thinking Creatively

Lina Bolzoni, Visualization of a Universal Knowledge:
Images and Rhetorical Machines in Giulio Camillo’s Theatre of Memory

Jeffrey F. Hamburger, Mindmapping:
The Diagram Paradigm in Medieval Art – and Beyond

II. The Iconicity of Text

Beatrice Kitzinger, Framing the Gospels, c. 1000:
Iconicity, Textuality, and Knowledge

Lesley Smith, Biblical Gloss and Commentary: the Scaffolding of Scripture

David Stern, The Topography of the Talmudic Page

Ayelet Even-Ezra, Seeing the Forest beyond the Trees:
A Preliminary Overview of a Scholastic Habit of Visualization

Yuval Harari, Functional Paratexts and the Transmission of Knowledge
in Medieval and Early Modern Jewish Manuscripts of Magic

A. Mark Smith, More than Meets the Eye: What Made the Printing Revolution Revolutionary

III. Graphic Vehicles of Scientia

Barbara Obrist, The Idea of a Spherical Universe and its Visualization
 in the Earlier Middle Ages (Seventh–Twelfth Centuries)

Marcia Kupfer, The Rhetoric of World Maps in Late Antiquity and the Middle Ages

Faith Wallis, Visualizing Knowledge in Medieval Calendar Science:
a Twelfth-Century Family of ‘Graphic Glosses’ on Bede’s 
De temporum ratione

John Haines, The Visualization of Music in the Middle Ages: Three Case Studies

Peter Murray Jones, Visualization in Medicine between Script and Print, c. 1375–1550

IV. Diagrammatic Traditions

Linda Safran, A Prolegomenon to Byzantine Diagrams

Adam S. Cohen, Diagramming the Diagrammatic: Twelfth-Century Europe

Madeline H. Caviness, Templates for Knowledge: Geometric Ordering
of the Built Environment, Monumental Decoration, Illuminated Page

Lucy Freeman Sandler, Religious Instruction and Devotional Study:
The Pictorial and the Textual in Gothic Diagrams

J. H. Chajes, The Kabbalistic Tree

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